Heerlijk en adellijk groen rond Duivenvoorde en Hofwijck

24 april t/m 25 oktober 2014
  • Onder de titel 'Heerlijk en Adellijk Groen. De historische tuinen van Hofwijck en Duivenvoorde' bundelden Huygens’ Hofwijck en Duivenvoorde in 2014 de krachten. De historische tuinen van de buitenplaatsen Hofwijck en Duivenvoorde zijn cultuurtuinen. Ze zijn door mensen ontworpen, gemaakt en beleefd. Er gaat een wereld aan  ideeën achter schuil, waarbij de verbinding tussen huis en tuin een belangrijke constante is. Aan de hand van archiefstukken, prenten, kaarten, boeken, foto’s en details op schilderijen en porselein werden de verhalen van Huygens’ Hofwijck en Duivenvoorde verteld.

    Hofwijck: tuin als menselijk lichaam
    Hofwijck heeft nog steeds de formele, 17e-eeuwse tuin die Constantijn Huygens in samenwerking met Jacob van Campen in de jaren 1639-1642 liet aanleggen. Een tuin die samen met het huis het menselijke lichaam verbeeldt. Klassieke en eigentijdse opvattingen kristalliseerden uit tot een fascinerend en gewaagd concept, dat nog steeds tot de verbeelding spreekt. Onlangs werd de reconstructie van de tuin afgerond.

    Duivenvoorde: formeel, romantisch, eigentijds
    Duivenvoorde heeft in haar bijna acht eeuwen historie verschillende tuinen gekend. Na een begin als nutstuin werd de tuin in de late 17de eeuw door Arent de IX van Wassenaer (1669-1721) omgevormd naar een formele, classicistische tuin, geheel conform de gangbare mode onder vorsten en adellijke personen in die tijd.

    De Zeeuwse jonkheer Nicolaas Johan Steengracht (1806-1866) nam in de jaren veertig van de 19de eeuw de bekende landschapsarchitect J.D. Zocher jr. (1791-1870) in de arm om de classicistische tuin om te vormen tot een Engels landschapspark. Waterpartijen, slingerpaden en romantische bospartijen maakte van de tuin een trendy lusthof.

    Na ruim 150 jaar was het tijd voor een herstel van dit Engelse landschapspark. Landschapsarchitect Michael van Gessel trad onlangs met zijn Parkherstelplan in de voetsporen van Zocher, maar bracht daarin ook oude formele elementen terug en voegde eigentijdse vernieuwingen toe. Zo werd de gelaagdheid van de tuin door de tijd voor het hedendaagse publiek, natuurliefhebbers en museumbezoekers, zichtbaar gemaakt. Het plan Van Gessel werd in 2015 voltooid.

    Terug naar het overzicht

    Deel deze pagina