Fashioning nature

Bloem- en natuurmotieven op Duivenvoorde
  • Kunstenaars hebben zich altijd laten inspireren door de natuur. Zij legden de natuur ‘naar het leven’ vast of lieten hun fantasie de vrije loop. Van schilderij tot porselein, van kostuum tot zilver, van boek tot prent en van tapijt tot plafond: overal op Kasteel Duivenvoorde zijn bloem- en diermotieven aan te treffen. Ter decoratie, met een symbolische betekenis of als natuurgetrouwe weergave.

    Uit eigen collectie
    Fashioning Nature liet zien hoe de natuur zich door menselijke creativiteit op uiteenlopende wijze liet vormen en vastleggen en bovendien als onderwerp fashionable werd. Op de tentoonstelling waren objecten uit de eigen collectie te zien. In de Turkse kamer, de Blauwe logeerkamer en het Goudleerkabinet sprongen de 19e-eeuwse respectievelijk 18e-eeuwse wandbespanning (van stof, papier en goudleer) met opvallende bloem- en diermotieven in het oog.

    Bloemstillevens
    Twee prachtige vroeg 18e-eeuwse bloemstillevens van Philip van Kouwenbergh en de bloem- en diermotieven op de talrijke portretten op Duivenvoorde vertelden het verhaal van de uiteenlopende betekenissen die aan bloemen en dieren in de loop van de tijd zijn toegedicht. In bloemstillevens riep de uitbundige bloei van bloemen, die in werkelijkheid nooit gelijktijdig bloeien, de associatie met vergankelijkheid en ijdelheid op.

    Boeken en prenten
    De zeldzame natuurhistorische werken uit de bibliotheek van Duivenvoorde, waaronder het Europese insectenboek en het Surinameboek van Maria Sybilla Merian, toonden op een zeer natuurgetrouwe wijze de wonderen der natuur. Evenals de vele natuurhistorische prenten in de collectie van Duivenvoorde, zoals een 17e-eeuwse Keijzer Karel tulp.

    Kostuums
    De rijke kostuumcollectie van Duivenvoorde, met veel modieuze (hof)japonnen uit de  late 19e eeuw, blijkt onvermoed veel bloem- en dierdecoraties te bevatten. Hier geen streven naar een natuurgetrouwe weergave of een hang naar symboliek, maar het scheppen van een illusie van schoonheid. Bloemen houden van mensen was jarenlang de slogan van de Nederlandse bloemisterij.

    Terug naar het overzicht

    Deel deze pagina