Licht op beelden in Duivenvoorde

  • In Hollandse interieurs is beeldhouwkunst over het algemeen vrij schaars vertegenwoordigd; Kasteel Duivenvoorde is hierop geen uitzondering. Juist daarom verrast het beeldschone marmeren beeld Ruth, een beetje verstopt en sluimerend op de overloop, iedere kasteelbezoeker.

     

    Beeldhouwer Jean-Antoine van der Ven, die het marmeren beeld in 1844 vervaardigde, vond inspiratie voor Ruth in zowel Nederland als Italië. De Italiaanse invloed is zichtbaar in de houding van Ruth, een verwijzing naar een beroemd klassiek beeld in Rome (de Capitolijnse Venus), terwijl de Nederlandse invloed meer zichtbaar is in haar 'oudtestamentische' uitdossing. 

    Tegenover Ruth staan op een Zeeuwse kast drie 17de-eeuwse terracotta beeldjes van Pieter Xaveri die verschillende ambachten voorstellen; vermoedelijk handelaars en werklui uit de zeventiende eeuw. Twee andere grote terracotta seizoensbeelden, de winter en de zomer, halen de seizoenen naar binnen op de overloop.

    Mysterieuzer wordt het wanneer men afdaalt naar de nis van het voorhuis op het kasteel. Wie goed kijkt, vindt daar een ‘galerie des hommes illustres’ - drie onbeschadigde pleisterbeeldjes die in opdracht van de familie Steengracht zijn gemaakt in de 19de eeuw en dienden als modellen voor grotere beelden.

         

    De vraag is: wie zijn ze? Jeanne d’Arc ongetwijfeld (midden), met in haar gezelschap tijd- en/of lotgenoten. In het depot van Duivenvoorde liggen twee beschadigde beeldjes horend bij deze historische groep. Zij stellen Richard Leeuwenhart en Godfried van Bouillon voor, maar wie zijn die onbeschadigde illustere personen die Jeanne d’Arc gezelschap houden? Wie het weet mag het zeggen. Quis scit potest dicere!

    Deel deze pagina