Schilderijenproject op Duivenvoorde

  • Onlangs is er in samenwerking met een schilderijenrestaurator een interessant project gestart op Kasteel Duivenvoorde. Binnen dit project staat een actieve, preventieve conservering van de schilderijen in de collectie Duivenvoorde centraal. Het project zal de komende jaren gefaseerd plaats gaan vinden op het kasteel.

    Voor het project is schilderijenrestaurator Pauline Marchand aangesteld. Onder leiding van Marchand zullen alle schilderijen uit de collectie van Duivenvoorde met een projectteam individueel behandeld worden waarbij een actieve, preventieve conservering centraal staat. De objecten worden onderzocht, gefotografeerd, preventief geconserveerd en vervolgens opnieuw opgehangen in het kasteel.

    In de praktijk betekent dit dat de voor- en achterkant van de objecten gefotografeerd en opgemeten worden en er een uitgebreide conditieopname en prioriteitenlijst voor zowel conservering als restauratie wordt gemaakt. Daarnaast worden de doeken opnieuw op spanning gebracht en worden de panelen verend ingelijst om spanningen door eventuele klimaatschommelingen te voorkomen. Tot slot worden de schilderijen voorzien van vilt tegen het schuren in de lijst, voorzien van een nieuw ophangsysteem en krijgen ze een beschermende achterkantplaat.

         

    In de korte periode dat het project pas loopt, zijn er al interessante dingen ontdekt. Arrianne Zeijlemaker die als junior-specialist preventieve conservering ook een belangrijke rol in het project heeft, vertelt: “We ontdekken veel interessante dingen over de schilderijen. Zo heeft onderzoek met UV-straling bijvoorbeeld uitgewezen dat dit 17de-eeuwse portret (zie afbeelding) verschillende overschilderingen heeft, waaronder de snor. Op het UV-detail zie je de overschilderingen (de donkere delen) heel duidelijk. Die snor zat er oorspronkelijk dus niet. Als je goed kijkt ziet het er ook wat onnatuurlijk uit. Dergelijke snorren waren daarnaast ook niet gebruikelijk op 17de-eeuwse portretten.”

    Overschilderingen als deze zijn niet vreemd en werden in het verleden regelmatig door restauratoren uitgevoerd. Marchand vertelt: “Interpretaties van de werkzaamheden van restauratoren veranderden door de eeuwen heen. Restauratoren handelden vaak naar hoe er destijds over kunst gedacht werd. Moet het altijd mooier? Of juist oorspronkelijk?” Niet zelden werden schilderijen bij restauraties ‘mooier’ gemaakt. De overschilderingen op dit portret zijn vermoedelijk begin 20ste eeuw aangebracht, vermoedt Marchand.

    Meer weten? Via dit blog wordt u op de hoogte gehouden van dit interessante project.

    Deel deze pagina